przejdź do treści

Anno Domini 2014

Szanowni Państwo,

   mam przyjemność  poinformować sympatyków i przyjaciół naszego wędrującego Festiwalu, że jedenasta edycja Wieczorów Muzycznych w zabytkach architektury mazowieckiej Mazowsze w Koronie, mimo  trudnych czasów dla naszego regionu a także kraju, jest planowana i starannie przygotowywana. W okresie zimowym wcale nie próżnowaliśmy. Trwały prace  nad  pierwszym płytowym albumem Orkiestry Marii Pomianowskiej LutoSłowianie, który został wydany w lutym tego roku przez Mazowieckie Centrum Kultury
i Sztuki z okazji 10. Jubileuszowej edycji Festiwalu, na pamiątkę koncertowego tournée LutoSłowian po Mazowszu, z nowym autorskim programem wybitnej instrumentalistki Marii Pomianowskiej. Na naszej stronie internetowej niebawem zamieścimy film promujący to interesujące wydawnictwo, a także  inne materiały oraz informacje dotyczące zespołu. Album CD Orkiestra Marii Pomianowskiej LutoSłowianie na szlaku Festiwalu Mazowsze w Koronie można kupić  na stronie www.mazowieckaksiążka.pl.

   W 2014 roku zaplanowaliśmy dziewięć kameralnych i chóralnych koncertów, każdy z bardzo różnorodnym i atrakcyjnym programem. Chęć współpracy z Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki wyrazili partnerzy z powiatów: kozienickiego, ostrołęckiego, piaseczyńskiego, przasnyskiego, sochaczewskiego, sokołowskiego, węgrowskiego i warszawskiego. Po raz pierwszy na szlaku Festiwalu znajdą się późnogotycki Kościół z początku XVI wieku pw. św. Dominika w Krzynowłodze Małej,  Kościół pw. św. Bartłomieja w Brzózie, wybudowany w połowie XIX  wieku i Fort Sokolnickiego w Warszawie, pochodzący z XIX wieku. Poza tym odwiedzimy Przasnysz (Klasztor Ojców Pasjonistów), Górę Kalwarię (Kościół pw. Niepokalanego Poczęcia NMP), Sokołów Podlaski (Konkatedra), Węgrów (Bazylika Mniejsza), Kadzidło (Kościół pw. św. Ducha) i Szymanów (Kaplica przypałacowa Zgromadzenia Sióstr Niepokalanek).

   Tegoroczną edycję Festiwalu zainaugurujemy w Krzynowłodze Małej (25 maja) koncertem muzyki barokowej pt. Giganci Czasu Baroku, w wykonaniu wybitnych europejskich artystów: Marty Boberskiej (sopran), Jakub Dmeński (klawesyn), Igora Cecocho (trąbka), Antona Biruli (teorba) i Kwartetu smyczkowego Prima Vista. Do udziału w koncercie zaprosiliśmy równiez Chór Parafii św. Wojciecha w Przasnyszu pod kierunkiem Rafała Witkowskiego. W programie Wieczoru znajdą się wybrane utwory mistrzów Baroku: Torellego, Vivaldiego, Telemanna, Haendla i Bacha. Koncert ten został włączony do wydarzeń projektu Powiat Przasnyski – Stolica Kultury Mazowsza 2014.

   30 maja  koncert  festiwalowy po raz pierwszy zostanie zorganizowany w Warszawie. Utwory Witolda    Lutosławskiego i melodie ludowe  z Mazowsza, Biłgorajskiego i Opoczńskiego we wlasnym opracowaniu zaprezentuje w historycznym Forcie Sokolnickiego na Starym Żoliborzu Maria Pomianowska ze swoją  Orkiestrą LutoSłowianie. W pobliżu Fortu na ul. Śmiałej ostatnie 25 lat życia spędził Witold Lutosławski.

   11 września, o zachodzie słońca, w zabytkowym kościele przyklasztornym  Zgromadzenia Ojców Pasjonistów w Przasnyszu (przed laty żyli tu bernardyni), zespół  wokalny Bornus Consort, działający
od 30-stu lat pod kierownictwem artystycznym Marcina Bornusa-Szczycińskiego, programem
O, światłości Kościoła! zaprosi publiczność w podróż do tajemniczego świata sztuki średniowiecznej. Będzie można usłyszeć zabytki chorału dominikańskiego pochodzące z XIII wieku, które zachowały się
w klasztorze św. Sabiny w Rzymie.  Na czas trwania koncertu, w kościele, ufundowanym pod koniec  XVI wieku przez Pawła Kostkę - brata świętego Stanisława Kostki, wyłączymy elektryczne oświetlenie i zapalimy ponad dwieście świec. Koncertem tym złożymy hołd emigracyjnemu artyście, malarzowi światła Stanisławowi Ostoja-Kotkowskiemu, który uczył się malować w Przasnyszu; inspiracją dla jego twórczości było słońce, a pełne eksperymentów plastyczno-muzycznych życie zakończył 20 lat temu
w Australii. Spoczął w Warszawie na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach.

O lumen Ecclesiae! to tytuł procesyjnej antyfony dominikańskiej śpiewanej od 750 lat przez każdy konwent dominikański po ostatniej wspólnej modlitwie dnia. To wezwanie skierowane jest do założyciela dominikanów, św. Dominika Guzmana, nazywanego przez braci Światłością Kościoła. Tradycja dominikańska odwołuje się często do symboliki światła. Symbol dominikanów, pies niosący w pysku płonącą żagiew jest jednym z najwcześniejszych przekazów dominikańskiej sztuki: domini canes - canes domini – psy pańskie.  Antyfona O lumen Ecclesiae znalazła się w najstarszym zbiorze śpiewów Braci Kaznodziei, pochodzącym z 1254 roku, tzw. Prototypie Antyfonarza.
Chorał dominikański jest jednym z najcenniejszych przekazów muzyki średniowiecznej. Precyzyjnie opisany zarówno co do nut - właśnie wynalezionym, nowym systemem notacji, jak i co do teorii wykonania. Członkowie Bornus Consort wykonują tę muzykę zgodnie z XIII-wieczną praktyką. To chorał śpiewany uroczyście, pełnym głosem, rytmiczny i zdobny. Ważny przyczynek do wiedzy nie tylko o muzyce tamtego czasu, ale o całej kulturze średniowiecza. 

   W październiku (10, 11, 12) na koncertach w trzech kościołach (Góra Kalwaria, Brzóza, Sokołów Podlaski) wystąpi  słynny zespół góralski Trebunie Tutki w towarzystwie  saksofonisty Michała Kulentego i klasycznego Warszawskiego Chóru Międzyuczelnianego, działającego przy Kościele św. Anny w Warszawie. Oryginalny program, ułożony przez Krzysztofa Trebunia Tutkę i przez niego prowadzony, Nuty Wielkiego Pasterza jest muzycznym wspomnieniem o wybitnym Papieżu z dalekiego kraju – Janie Pawle II, który zaprezentujemy publiczności na Mazowszu w szczególnym dla Karola Wojtyły, Kościoła polskiego i wszystkich Polaków Roku.

   Kulminacją Festiwalu niewątpliwie będzie występ, pierwszy w historii dwóch ośrodków naszego regionu – Węgrowa i Kadzidła,  25 i 26 października, Chóru Filharmonii Narodowej w pełnym 90-osobowym składzie pod dyrekcją Henryka Wojnarowskiego sprawującego od 36 lat kierownictwo artystyczne  zespołu.  W 2013 roku ten czołowy Chór Rzeczypospolitej obchodził Jubileusz 60-lecia działalności artystycznej. W programie koncertu pt. Chór Filharmonii Narodowej- Wielkie Dzieła, specjalnie przygotowywanego na nasz Festiwal, znajdą  się w pierwszej części wybrane utwory sakralne polskich kompozytorów (Zieleński, Maklakiewicz, Górecki, Świder), w drugiej zaś słynne partie chóralne z oper Verdiego, Donizettiego i Moniuszki.

   Zakończenie XI edycji Festiwalu Mazowsze w Koronie zaplanowaliśmy w pięknej kaplicy, dobudowanej
do pałacu w Szymanowie należącego obecnie do Zgromadzenia Sióstr Niepokalanek, a przed laty do Lubomirskich.  To będzie nasza druga w historii cyklu muzyczna wizyta u Sióstr Niepokalanek
w Szymanowie. Dwa lata temu, w grudniu gościliśmy tutaj z Warszawskim Chórem  Międzyuczelnianym i pozostaliśmy pod wielkim wrażeniem tego artystycznego spotkania z publicznością przybyłą wieczorem do kaplicy.  17 grudnia bieżącego roku o godz. 19.30 mam przyjemność ponownie zaprosić  melomanów do Szymanowa. Tym razem w Sanktuarium wystąpi Maria Pomianowska ze swoimi przyjaciółmi w programie Polskie kolędy na pięciu kontynentach.
Szczegółowe informacje o koncertach  Festiwalu  będą się pojawiały na stronie projektu na bieżąco.

Mam nadzieję, że groźne, wschodnie wiatry wreszcie ustaną i pozwolą nam w spokoju rozkoszować się muzyką w pięknej architekturze mazowieckich świątyń.

                                                                                             Małgorzata Ewa Kalicińska
                                                                                           autor i Koordynator Festiwalu