przejdź do treści

Koncert IX

KOLĘDY POLSKIE NA PIĘCIU KONTYNENTACHKOLĘDY POLSKIE NA PIĘCIU KONTYNENTACH
Środa, 17 grudnia 2014 roku, godz. 19.30
SZYMANÓW, PAŁAC KSIĄŻĄT LUBOMIRSKICH

(zabytek architektury z XIX wieku)
Sanktuarium Matki Boskiej Jazłowieckiej
przy Klasztorze Zgromadzenia Sióstr Niepokalanego Poczęcia NMP
POWIAT SOCHACZEWSKI, GMINA TERESIN

 

WYKONAWCY:
Maria Pomianowska i przyjaciele

Maria Pomianowska – śpiew, sarangi, er-hu, gadułka, fidel płocka, suka biłgorajska
Gwidon Cybulski – śpiew, balafon, ngoni, kora, tabla, didjeredoo, czeng
Paweł Betley – flety europejskie i azjatyckie
Wojciech Lubertowicz – duduk, ney, daff, darabukka, djembe
Hubert Giziewski – śpiew, akordeon

Koncert prowadzi Igor Pogorzelski

PROGRAM
Maria Pomianowska w programie Kolędy polskie na 5 kontynentach prezentuje znane i zapomniane polskie pieśni Bożonarodzeniowe zagrane na instrumentarium etnicznym pochodzącym z wielu zakątków świata.
To jest także spotkanie popularnych polskich kolęd z egzotycznymi melodiami z Azji, Afryki i obu Ameryk.
Ożywione zostają zaginiony dźwięk i słowo za sprawą zrekonstruowanych instrumentów, opowieści i melodii nieśpiewanych czasem setki lat.

  • Opis
  • Biogram

Kolędy polskie na 5 kontynentach

Niezwykłe jest bogactwo kolęd polskich i niepospolite są ich wartości artystyczne. Nie wiem, czy inny kraj może pochwalić się zbiorem podobnym do tego, który posiada Polska

Adam Mickiewicz

Muzyka polska rozwijała się w kraju o unikalnym usytuowaniu w Europie. 

W związku z tym poddawana była silnym wpływom z Północy, Południa, Wschodu i Zachodu.
Wsłuchując się w dawne polskie kolędy nietrudno zauważyć wielką różnorodność skal na których je zbudowano. Niektóre z kolęd brzmią swojsko, inne wręcz egzotycznie. W tym rozdziale twórczości naszych przodków możemy znaleźć nawet echo czasów gdy Tatarzy i Turcy podbijali Europę przynosząc ze sobą rytmy, opowieści i melodie Bliskiego Wschodu.

Wiedzę na temat egzotycznych instrumentów, które w efekcie dały początek większości instrumentów muzycznych Europy, rozpowszechniali wędrowni muzycy przybywający z Bliskiego Wschodu czy z zarabizowanej Hiszpanii.

Maria Pomianowska

 

 

Maria Pomianowska i Przyjaciele

Maria Pomianowska
Doktor habilitowana sztuk muzycznych, multiinstrumentalistka, wokalistka, kompozytorka i pedagog. Profesor Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Dyrektor międzynarodowego festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Od 1984 roku prowadzi studia nad unikalnymi technikami gry na instrumentach muzycznych rodem z Azji i Europy, podróżując do Indii, Chin, Korei, Japonii i na Bliski Wschód. W 1994 roku, wspólnie z prof. Ewą Dahlig i lutnikiem Andrzejem Kuczkowskim, zrealizowała z sukcesem rekonstrukcję dwóch zaginionych staropolskich instrumentów smyczkowych: suki biłgorajskiej i fideli płockiej.

Od 30 lat koncertuje na całym świecie. Podczas pięcioletniego pobytu w Japonii (1997-2002) artystka prezentowała w największych salach koncertowych polską muzykę ludową i klasyczną. Zrekonstruowane instrumenty oraz mazowieckie pieśni i melodie wielokrotnie prezentowane były na dworze cesarskim Japonii. Komponowała utwory i koncertowała ze światowej sławy artystami: Yo Yo Ma, Borysem Griebienszczikowem, Gilem Goldsteinem, Gonzalo Rubelcabą, Ianem Gilanem, AMJ, Stanisławem Soyką i in. Artystka wydała 20 autorskich płyt, wiele z nich otrzymało międzynarodowe nagrody. Płyta Chopin na 5 kontynentach w czerwcu 2010 roku  osiągnęła 5 pozycję na europejskiej liście światowej muzyki etnicznej i folkowej World Music Charts Europe ogłoszonej przez Europejską Unię Radiową. W podsumowaniu zaś za cały 2010 rok zajęła 15 miejsce na 866 nominowanych wydawnictw z całego świata, stając się pierwszą w historii tak wysoko ulokowaną polską płytą w tym plebiscycie. Artystka występowała również gościnnie w kilkudziesięciu innych płytowych projektach.

W 2010 roku otworzyła pierwszą w Polsce specjalizację Ethno na Akademii Muzycznej w Krakowie. Od 2011 roku tworzy unikatowe programy, wraz z muzykami arabskimi, pakistańskimi, senegalskimi, koreańskimi, chińskimi, japońskimi i indyjskimi w Azji i Afryce, bazujące na muzyce ludowej z Mazowsza. W roku 2012 wydała pierwszą w historii Polski, a drugą na świecie, monograficzną płytę z muzyką Tekli Bądarzewskiej, wskrzeszając zapomnianą polską kompozytorkę, twórczynię hitu salonowego, sprzedanego w XIX w. w milionie egzemplarzy na wszystkich kontynentach. W 2013 roku – Roku Lutosławskiego – uformowała orkiestrę LutoSłowianie, a w 2014, wraz z prof. E. Dahlig-Turek, wydała publikację Ludowe fidele kolanowe.

Ważniejsze odznaczenia i nagrody: „Paszport Chopinowski”, Medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gloria Artis” (2010), „Nagroda Marszałka Województwa Mazowieckiego” (2011), Srebryny Krzyż Zasługi przyznany przez Prezydenta RP, Nominacja do Nagrody Norwida (2014).

fot. Jacek Wiśniewski fot. Jacek Wiśniewski fot. Jacek Wiśniewski fot. Jacek Wiśniewski fot. Jacek Wiśniewski fot. Jacek Wiśniewski

Autorem nagrań jest Paweł Betley

nr 1   Dzisiaj w Betlejem

nr 2   Jezus malusieński

nr 3   Gdy śliczna panna

ORGANIZATOR FESTIWALU
Mazowiecki Instytut Kultury

WSPÓŁORGANIZATORZY KONCERTU
Zgromadzenie Sióstr Niepokalanego Poczęcia NMP
Teresiński Ośrodek Kultury

PARTNER
Skarbiec Mazowiecki

WSTĘP Z ZAPROSZENIAMI. LICZBA MIEJSC OGRANICZONA!
Bezpłatne zaproszenia dostępne w:
Mazowieckim Instytucie Kultury – Warszawa, ul. Elektoralna 12, pok. 10a, tel. 22 58 64 227
Liceum i Gimnazjum Sióstr Niepokalanek – Szymanów, ul. Szkolna 12 tel. 46 864 91 11
Teresińskim Ośrodku Kultury – Teresin, ul. XX-lecia 32 tel. 46 861 38 81

KOLĘDY POLSKIE NA PIĘCIU KONTYNENTACH